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さんぽ鑑賞

歩いて巡る、絵画と思考。

巨大に引き伸ばされた、絵画作品のシートの上を、散歩するように歩きながら、視点と思考を巡らす鑑賞プログラムです。作品や作家に追従するのではなく、自身が自立した主体となって鑑賞してゆく意識を、「実際に作品の上に立つ」という姿勢で自然に導いてゆきます。

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Sanpo Kansho [Art Appreciation Walk]

A walking tour through paintings and thoughts.

This is an art appreciation program that allows participants to walk around on a huge stretched sheet of artworks as if they were taking a stroll, and encourages them to explore their own viewpoints and thoughts when doing so. Rather than following the work or the artist, this program naturally leads to the awareness of appreciating artwork as an independent subject by "actually standing on the works".  

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Number of players : 

at least 2 pairs of people

Duration : 

150min~

Suitable participants : 

General

Past venue : 

Conducted at Takeshi Okada Laboratory, Graduate School of Education, The University of Tokyo, 2019

*A virtual event is available.

人数:

4人~(ペア)

プレイ時間:

150分~

対象プレイヤー:

一般

実績:

東京大学大学院教育学研究科岡田猛研究室などにて実施 2019 

※ オンライン・リモート対応可

ルール解説

Rules

The program will commence with the participants writing down their impressions and thoughts in their "Sanpo Kansho Notebook”. The first step is to write down any impressions while walking freely or sitting on the sheet. Participants then formulate a "question," or note down something they want to know about the work. This will be the axis of the program.

Participants then engage in dialogue with their partner, organizing their own opinions and questions, and referring to the opinions of others to deepen their thinking. In the second half of the program, participants will be exposed to a number of reference materials and, based on the questions they posed, they will examine what they have actually felt and what is commonly believed. At the end of the program, the participants will be asked to summarize their experience of the exhibition, and to link the exhibition from input to output through self-expression tasks.

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While there is an intuitive and physical approach that allows participants to think while actively moving their bodies, there is also a logical aspect to the process of constructing one's own interpretation while facing the materials. The program is designed so neither the senses nor the intellect are overemphasized, making it challenging, even for those who are used to viewing art.

It is recommended for those who want to take their time to look at artwork and train their thinking.

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能動的な体の動きと共に思考を巡らせる、直感的・身体的なアプローチがありながらも、資料に向き合いながら、自身の解釈を組み上げてゆくプロセスは、ロジカルな面も併せ持っています。感性・知識のどちらの偏重にもならないようデザインがなされており、本プログラムは鑑賞に慣れた方にも歯ごたえのある内容となっています。

 

じっくりと作品に向き合い、思考の鍛錬をされたい方におすすめです。

プログラムは、「さんぽ鑑賞ノート」というアイテムに、鑑賞者の所感や考えたことを書き連ねながら進んでゆきます。まずはシートの上を歩いたり、座ったり、自由に過ごしながら感想を書き出し、その中で、プログラムを進める軸となる「自分が作品について知りたいと思うこと=問い」を1つ立てます。

 

その後パートナーと対話し、自身の意見や問いを整理したり、他者の意見を参照して思考を深めていきます。プログラム後半は、用意された数種の参考資料に触れ、自分の立てた問いを軸に、実際に感じた事と、通説とされるものとの吟味を行います。そして最後は、鑑賞体験を総括する表現課題に取り組み、鑑賞をインプットから、アウトプットへつなげてゆきます。

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